Myyntitilanteessa fiilis, jonka toimittajat tuottavat, on tärkeämpää kuin heidän tuotteensa ja palvelunsa!

kirjoittaja

in



Tämä ajatus laittoi minut miettimään, että erityisesti IT-palvelualalla tämä on aivan totta. Myytävät tuotteet ovat usein samanlaisia – kuin valitsisi autokatalogista helmiäisvärin ja aluvanteet, eli Pythonin ja AWS:n, tai Javascriptin ja GCP:n. Tämän vuoksi asiakaskohtaamiset ovat aivan supertärkeitä.

Kuinka voimme jättää potentiaaliselle ostajalle sellaisen kokemuksen, että positiivinen muistijälki kantaa pitkälle?
Toimittajan tarinan täytyy olla kirkas: miksi yritys on perustettu ja mitä ongelmaa sillä on lähdetty ratkaisemaan. Se, mitä myydään, on jo toissijaista, koska kaikki IT-palveluyritykset tarjoavat samoja juttuja.

Olen ollut onnekas saadessani olla mukana kuuntelijana asiakaskohtaamisissa, joissa tarina on ollut aivan timanttinen ja tarinankerronta priimaa. Muistan erityisesti yhden tapaamisen, jossa vietiin asiakkaalle monta laatikkoa tuoreita munkkeja – timanttinen tarina ja lisäksi herkulliset munkit, luulen että asiakkaalle jäi tilanteesta positiivinen muistijälki! 😊

Tarinan voima on valtava.

📸 Kuva on napattu mainion Kert Kennerin esityksestä Summer of Sales -tapahtumasta.